Playing Reality Playing Reality
2011.5.14_6.12

Playing Reality 
by 노경민 Kyung Roh Bannwart 

 

 

 

 

 

전시개요
노경민(Kyung Roh Bannwart)은 위니코트(D.W. Winnicott)의 대상관계 이론에서 영향을 받아 과도기적 또는 중간 대상(transitional object)과 과도기적 현상(transitional phenomenon)의 연구를 통해 전이적 설치미술의 가능성을 모색한다. 이것은 오브제, 회화, 빛, 동영상, 퍼포먼스 등 여러가지 매체의 효과를 통해 신체적이고 감정적인 '장소' 를 만드는 것으로 발현되며, 궁극적으로 관람객과의 즉흥적인 소통을 일으키고자 한다.

위니코트는 playing(놀이)을 그의 사회적 기능 연구에 있어 타인(자신이 아닌 다른 사람 또는 대상적 환경)과의 관계 형성, 심리적 교류의 근복적 도구로 이해한다. 노경민의 첫 개인전 Playing Reality 에 선보이는 비디오 'Dialogue', 사운드 'Echo' 와 설치 'Shadowgraphy'는 각각의 리얼리티를 단순한 playing(놀이)를 통해 - 단편화와 왜곡(Dialogue와 Echo) 또는 재구성(Shadowgraphy) - 재현하고 관람객과 그의 주관적 세계와의 접촉을 유도하고자 한다. 

'Dialogue'는 두 사람이 사무엘 베케트의 '고도를 기다리며' 의 대사를 임의적으로 읽는 장면을 비디오로 기록한 것이다. 연극의 상징적 의미, 그 허구의 세계가 무대에 올려지면 절대적 실제로 받아들여지는 패러독스, 부조리극을 대표하는 '고도를 기다리며' 를 단편화와 왜곡을 통해 조직화된 의미없음을 제안함으로써 주관적이고 창조적인 재해석을 유도하고자 한다. 대본은 원서와 같이 프랑스어로 연기되었고, 한국어 자막을 통해, 문맥에서 어긋난 대사를 더더욱 뚜렷히 마주치게 된다. 

'Echo'는 'Dialogue'와 마찬가지로 두 사람이 '고도를 기다리며' 의 대사를 무작위로 읽는 것을 소리만 녹음한 것이다. 이것은 여러 스피커를 통해 
오픈 스페이스에서 동시에 재생되어 되풀이되는 메아리와 혼돈을 통한 
대화 재해석 공간을 제공하고자 한다.

'Shadowgraphy'는 기본적인 재료인 나무와 빛으로 제작된 장소 특정 설치작으로 백일몽적인 과도기적 또는 중간 공간으로 실현하고하자 한다. 노경민은 이 공간을 쉼의 기회를 통한 전이적 공간으로 제안한다.



 

Kyung Roh Bannwart’s practice is based on the study of transitional objects and transitional phenomenon, attempting to integrate performativity as an act of playing, a tool to search for the self through the interaction with the other (the other person, objects, or surroundings). Employing the effects from different media, she explores the possibilities of materialization of concept and a plural creation turned into 3-dimensional space.

Playing Reality presents three new works: a video Dialogue, a sound piece Echo, and an installation in-situ Shadowgraphy. Each work plays with different realities by fragmentation and distortion (Dialogue, Echo), and reconstruction (Shadowgraphy).

A video work, Dialogue, is a recording of two persons reading the dialogues from ≪Waiting the Godot≫ by S. Beckett in a random order.
I have chosen this text because of a theatre’s symbolic meaning, the absurdity of it, and the simplicity of dialogues. Two actors distort the context and exchange systemized meaninglessness. Surprisingly the listener immediately tries to contextualize the conversation although the dialogue is deconstructed and illogical, creating a subjective and temporary meaning. The text is read in French as its original writing and subtitled in Korean. Subtitle can create another kind of reading of the text and it can perform a role to engage with the viewer rather than a distractive obligation to understand the narrative. The absurdity of assemblage of out-of-context phrases becomes more obvious by reading them in subtitle.

Echo is a sound piece, the extension of Dialogue, the recording of 2 persons conversing with the text from ≪Waiting for Godot≫ in Korean, out of its context in a random order. The several recordings are played in an open space through different speakers simultaneously creating temporary chaos and echoes of conversation.

Shadowgraphy is an installation in-situ which draws the attention of the spectator to the dynamics of the immediate surrounding created with the basic materials such as wood and light and the poetic power of these objects. The performativity is realized in the simplest and accessible form, reduced to the basic mechanism. This installation is created in collaboration with a light designer Jonas Buhler.

 

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전시개요 

전시제목 : Playing Realtiry 
전시작가 : 노경민 
전시일정 : 2011년 5월 14일 - 6월 12일 
전시시간 : 화-일 오후11시 - 오후6시 (매주 월요일 휴관) 


전시문의
갤러리 팩토리
전화 : 02-733-4883
이메일 : master@factory483.org
웹사이트 : www.factory483.org




Overview
Title : Playing Reality 
Artist : Kyung Roh Bannwart 
Duration : May. 14, 2011 - June. 12, 2011
Opening & Performance : May. 14, 2011 
Hours: 11:00 a.m. - 6:00 p.m. (Closed on every Monday)

Inquiry
Gallery Factory
Tel : 02-733-4833
E-mail : master@factory483.org
Website : www.factory483.org

 

 

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